Met Van Perlo… in Daintree NP en het Great Barrier Reef

October 20, 2022

Het laatste deel van onze roadtrip langs de oostkust van Australië spenderen we rondom het Daintree National Park en Cairns. Het Great Barrier Reef kan uiteraard niet ontbreken en we bezoeken de Tablelands in het binnenland.

Koosnaampje

De eerste stop is de Daintree rivier. We stappen (met een gids) in een fluisterboot en gaan onder andere op zoek naar de gevaarlijke zoutwaterkrokodillen. Onze gids vertelt dat er sinds 1975 slechts 16 doden zijn gevallen door zoutwaterkrokodillen in Australië, maar hij geeft toch het dringende advies om onze handen binnenboord te houden en nooit dichtbij een waterrand te lopen in het noorden van Australië. Er leven een aantal grote jongens in deze wateren en het duurt niet lang voordat we uit de portofoon van onze gids de woorden “we got number 1 here” van z’n collega horen. Dat klinkt spannend. “Number 1” blijkt een koosnaampje te hebben: Scarface. Hij is ruim 5 meter lang en hij gaat nu tijdens paartijd al z’n vrouwtjes een bezoekje brengen. Zodra die ook maar een centimeter onder water gaat is ie volledig onzichtbaar. Wat een machtig beest.

Walnoot

Als we weer verder varen strooit onze deskundige gids met leuke en interessante weetjes. Een ‘loggodile’ is een boomstam in het water die je aanziet voor een krokodil, een vrouwtje wordt niet groter dan 3,5 meter, het geslacht van een krokodil herken je verder enkel aan het gedrag (mannetjes vechten), krokodillen hebben een zeer efficiënt, glad brein ter grootte van een walnoot en hun schubben hebben meer zenuwen dan onze vingertoppen. Ondertussen varen we langs een mangrove met wortels genaamd ‘snorkel roots’. Deze halen zuurstof uit de lucht en zien eruit als ontelbare stalagmieten die uit het water steken. Verder zien we een belachelijk goed gecamoufleerde uilnachtzwaluw, een felgekleurde reuzenboomkikker en een blauw-oranje ijsvogel die het water in kan duiken voor een lekker maaltje. Al met al een zeer geslaagde boottocht van een uur.

Schoorvoetend

Met een pontje steken we even later met Bruce dezelfde rivier over. We maken een stop bij de Daintree ice cream company. Hier maken ze zelf ijs van alle exotische vruchten en noten die ze op hun land verbouwen.

Daarna vervolgen we onze rit naar Cape Tribulation. Hier komt het Great Barrier Reef samen met het Daintree regenwoud. Een oogverblindende omgeving. We nemen een kijkje bij de Kulki lookout en lopen via de Dubuji boardwalk door een mangrove. Tussen de mooie bomen en planten lopen schichtige kleine krabbetjes en we eindigen de korte wandeling bij Myall Beach.

Even verderop ligt onze camping voor vannacht. Als we aankomen is ons plekje bezet door een Frans stel die schijnbaar niet gereserveerd hebben. Ze vertrekken schoorvoetend als we onze reservering laten zien. Wij slapen in ieder geval midden in dit regenwoud, met het geluid van de zee op de achtergrond. Not bad. Het is alleen wel verziekend klam en warm, dus in het pikkedonker koelen en douchen we elkaar af met een emmer water naast de tent.

Lichte paniek

De volgende dag als we het Daintree regenwoud uitrijden hopen we nog meer cassowarries te zien, maar dat zit er helaas niet in. Een paar uur later vinden we in de gezellige kustplaats Port Douglas een leuke lunchspot in het park met palmbomen en rijden dan door naar een (voor onze begrippen) luxe camping in Cairns. Het weer slaat in de avond helemaal om en de voorspelling is dat we extreme hoosbuien en onweer kunnen verwachten. Die komen er ook en de onrust slaat om in lichte paniek als de luifeltent door al het gewicht van de regen ineens in elkaar zakt. In m’n onderbroek en in de druisende regen lukt het me om de tent zo te fiksen dat alles in ieder geval normaal blijft staan. We slapen amper, zelfs als de heftigste buien voorbij zijn. Tijd om het de volgende ochtend iets te repareren hebben we niet, want we gaan al vroeg naar de haven voor iets waar we al lange tijd naar uitkijken. We stappen met zo’n honderd anderen op een groot schip en varen naar het Outer Great Barrier Reef om te snorkelen. Zin in!

Onderwaterwereld

Ondanks de grote van het schip en de vele mensen voelt het best knus op de boot en we kletsen gezellig met het Australische stel tegenover ons dat op huwelijksreis is. De tour is goed geregeld, want niet iedereen gaat tegelijkertijd het water in om te snorkelen en we krijgen meer dan genoeg tijd om de ontzagwekkende onderwaterwereld tot ons te nemen. We komen echt ogen tekort. Wat is dit bizar mooi zeg. We hebben ons nooit beseft hoeveel soorten, vormen en kleuren koraal er zijn en hier leeft het allemaal zo dichtbij elkaar.

We zien ook nog een kleine gecamoufleerde rog op de zeebodem liggen en een gigantische Napoleonvis is absoluut niet bang voor mensen. We liggen ruim twee uur in het water zonder te pauzeren en we kunnen niet wachten om bij de tweede snorkelplek het water in te springen. Daar zien we meerdere grote blauwpaarse doopvontschelpen, ontelbare kleurrijke en gekvormige vissen en als je met je oren onder water gaat hoor je de bontgekleurde papegaaivissen knabbelen aan het koraal. Het Great Barrier Reef stelt niet teleur. Wat een grandioze ervaring.

Tablelands

We besluiten om de volgende ochtend de luifel te repareren. Dat kan gelukkig goedkoop, want we mogen in de loods van de camping alle spullen gebruiken die we willen. De solide fix is onderdeel van de voorbereiding van Bruce die we moeten maken. We gaan morgen namelijk de outback in, dus we checken alle vitale punten van de auto en slaan genoeg eten en drinken in voor het (slechtste) geval we pech krijgen of ergens stranden.

Rond het middaguur rijden we richting het westen door de prachtige, groene, glooiende Tablelands. Daarna rijden we het tropische regenwoud in en nemen een kijkje bij het Barrine meer dat is ontstaan na een vulkaanuitbarsting. Nu ziet alles er vredig uit, met een fraai gelegen theehuis tussen fleurige bloemen aan de rand van het meer. De volgende stop is de Curtain Fig Tree. Deze wurgvijg wurgt de boom waar hij op groeit en steelt z’n zonlicht, waardoor die boom doodgaat en de vijg zelfstandig verder groeit als boom. Een interessant stukje biologie.

We overnachten op een camping in de buurt en de volgende ochtend rijden we nog een geinig rondje genaamd de ‘waterfall circuit’ waar we de Millaa Millaa, Zillie en Ellinjaa waterval bezoeken. En daarna is het zover, we gaan de outback in!