Met Van Perlo… door Fiordland NP en Milford sound

February 11, 2023

In het Fiordland National park en Milford sound worden we getrakteerd op magische meren en fantastische fjorden met wonderschone watervallen.

Lumsden

Na de sensationele natuur rondom Mount Cook rijden we verder naar het zuidwesten. Het plan is om uiteindelijk naar Milford Sound te rijden, maar dat ligt in een verre uithoek dus we maken onderweg verschillende stops. We overnachten bij het rustige Dunstan meer, rijden door uitgedroogde valleien met wijnvelden, langs het Wakatipu meer omringd door verschillende groene bergketens en vinden een goeie slaapplek in Lumsden. Het is een gehucht waar je normaal gesproken zo voorbij rijdt, maar ze hebben het slim aangepakt door een goed verzorgde, gratis campingplek te creëren. We kopen wat spullen bij de lokale supermarkt en kunnen daar ook voor een paar euro een pasje krijgen waarmee we toegang krijgen tot het zwembad. Niet dat we een duik nemen, maar een goede douche kunnen we wel gebruiken. Die douche blijkt pontificaal in het midden van de kleedkamer te staan, maar hé, we zijn weer lekker schoon. Extra bonus, ze hebben hier in Lumsden ook een snackbar die heerlijke frieten bakt. Nomnom!

Beukenbos

De volgende dag komen we aan in het Fiordland National Park. Vanuit het dorp Te Anau wandelen we een klein deel van de Kepler track. De hele route is (net als de Tongariro Circuit) één van de Great Walks in Nieuw-Zeeland, maar de hutten zijn allang uitverkocht. We doen dus “slechts” een heen-en-weertje naar de Moturau hut. Als we via een hangbrug de Waiau rivier oversteken komen we in een beukenbos waar grote groene varens goed gedijen door de lichtvochtige, voedzame bodem. Niet veel later lopen we via een steigerpad over een drassig moerasgebied naar Spirit lake. Het is niet veel bijzonders, maar wel een rustgevende en vredige plek. Dat geldt eigenlijk ook voor de rest van de wandeling en de Motorau hut die aan het Manapouri meer ligt in de Shallow baai. Een paar uur later zijn we op weg naar onze camping bij het Gunn meer. We stoppen onderweg nog bij de ‘mirror lakes’ waar je, als het niet waait, vette foto’s kan maken van de bergen die weerspiegelen in het water. Het waait, dus helaas gaat dat fotofeestje niet door.

Geintje

De volgende dag staan we vroeg op, want de boottour bij Milford Sound staat in de ochtend op de planning en het is nog steeds een flink stuk rijden. Met de laaghangende zon die de bergtoppen oranje kleurt hebben we fantastisch uitzicht tijdens de slingerende bergrit. Wonderlijk dat ze puur voor Milford Sound een geasfalteerde weg hiernaartoe hebben aangelegd, inclusief een steile tunnel dwars door een berg heen. Het dorp is eigenlijk niks meer dan een haventje voor de tourboten. Wij stappen op een relatief kleine boot en varen langzaam door de fjorden. De watervallen komen aan alle kanten naar beneden sijpelen of kletteren. Een sprookjesachtig beeld. We zien meerdere zeehonden onderweg, maar helaas geen dolfijnen die hier ook vaak gespot worden. Op de terugweg haalt de schipper een geintje uit door zonder waarschuwing de boeg van de boot vol in de Stirling waterval te varen. Wij staan gelukkig aan de achterkant dus kunnen er wel om lachen, maar een paar zeiknatte toeristen bibberen van de kou en kijken iets minder vrolijk. Gelukkig voor hun is de haven in zicht en we sluiten de tour af met de mooiste waterval genaamd Bowen falls die langs de steile bergwand prachtig naar beneden klettert.

A je to!

Na de boottour in Milford Sound moeten we dezelfde lange weg weer terugrijden. Die rit onderbreken we door een wandeling te maken naar Lake Marian. We lopen in het regenwoud langs de prachtige, turquoise rivier omhoog. Het is een pittige klim naar Lake Marian, maar de magische ligging van Lake Marian is het zeker waard. We nemen goed de tijd om te genieten van de gletsjer en besneeuwde bergtoppen die in een U-vorm rondom het meer prijken. Daarna hoppen we in anderhalf uur naar beneden en besluiten om helemaal door te rijden naar dezelfde gratis camping in Lumsden van een paar dagen geleden. We komen net na sluitingstijd van de supermarkt aan, dus douchen in het zwembad is geen optie. Gelukkig hebben Madelon en Thomas een buitendouche in hun campervan. Die is alleen nog nooit gebruikt, maar dit is het ideale moment om ‘m te testen. Als we het doen dan doen we het goed, dus ook de bijbehorende douchetent zetten we op. Het is even puzzelen en onnodig veel werk, maar als het eenmaal staat en werkt kunnen we alle vier een snelle warme douche nemen. A je to! Wij voelen ons weer fris en fruitig.

COMMENTS

1. Oma Anneke says:

Het was weer een prachtig verslag. Ik hoop dat jullie nog vele mooie belevenissen mogen hebben en dat wij daar op deze manier ook een beetje van kunnen genieten. Lieve groetjes.

2. […] we van Lumsden richting het noorden rijden komen we langs Queenstown. Een bekende plaats in Nieuw-Zeeland, maar […]